Benarkah Jesus itu Tuhan?

Sejarah harus diteliti dahulu. Barnabas ialah nama seorang sahabat atau hawariyyun (pembela) Nabi Isa AS. Injil Barnabas itu adalah sebuah kitab Injil yang ditulis oleh Barnabas sendiri dari wasiat Nabi Isa sendiri. Maka isi Injil Barnabas itu satu-satunya kitab Injil yang isinya berlainan dari kitab Injil yang lain. Misalnya tentang ayat-ayat yang memberitakan akan datangnya Nabi Muhammad SAW dengan jelas, kemudian peristiwa penyaliban Isa melainkan yang disalib adalah Yudas.
Kerana isinya berbeza dengan Injil Paulus, maka para pengikut Paulus tidak mahu mengakui isi dari Injil Barnabas ini. Sepanjang riwayat oleh persidangan para pemimpin gereja abad ke-3 Masehi telah diputuskan tidak boleh dipakai (diikuti oleh para pengikut Kristian). Namun, pada akhir abad ke-5 M sebelum Nabi Muhammad dibangkitkan, seorang Paus di Roma telah menyatakan haram untuk membaca beberapa kitab agama termasuk diantaranya ialah Injil Barnabas.

Tetapi, wujud sebuah naskah Injil Barnabas ini yang dijumpai dan menggunakan bahasa Italia Kuno, tersimpan di gedung buku Vatikan. Kemudian naskah tersebut diambil oleh seorang pendeta Kristian bernama Moreno pada akhir abad ke-16 M. Naskah inilah yang kemudian diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris lalu pada tahun 1325 H, naskah tersebut diterjemahkan kedalam bahasa Arab oleh Dr. Khalil Bek Sa’adah, seorang terpelajar berkerakyatan Egypt (Mesir). Ayat Injil Barnabas yang dikutip disini merupakan hasil kutipan dari kitab tafsir Al Manaar Jilid III karya Sayyid Muhammad Rasyid Ridha dan beberapa yang dikutip dari Syekh Thantawy dalam kitab tafsirnya Al Jawaahir Jilid I dan beberapa jilid lainnya.

Barnabas fasal 72, sesudah Al Masih memberitahukan kepada Hawariyyun bahawa beliau akan meninggalkan alam dunia kemudian beliau berkata :

Maka ketika itu menangislah para utusan Jesus sambil berkata: “Wahai Guru ! Mengapa engkau akan meninggalkan kami jika demikian bahwa kami merasa mati lebih baik bagi kami daripada engkau tinggalkan”.

Jesus berkata: “Janganlah hatimu bergoncang dan jangan kamu takut, kerana sesungguhnya aku ini bukan yang menjadikan kamu, tetapi Allah yang menjadikan kamu. Dia yang memelihara kamu.”
“Adapun tentang tugasku, sesungguhnya aku datang untuk menyediakan jalan bagi RASULALLAH yang akan datang dengan membawa tugas kelepasan alam ini”.
“Akan tetapi awaslah olehmu jika kamu akan ditipu orang, karena sesungguhnya akan datang beberapa orang Nabi yang palsu; mereka akan mengambil perkataanku dan mengotori Injilku”.
Ketika itu Andarawus berkata: “Wahai Guru, sebutkanlah bagi kami satu tanda supaya kami kenal dia ?”
Jawab Jesus: “Sesungguhnya dia tidak akan datang pada masa kamu ini, tetapi ia akan datang kelak berbilang tahun di belakang kamu, iaitu waktu Injilku ini dirosakkan dan hampir tidak terdapat lagi tiga puluh orang yang beriman”.\
“Pada waktu itulah Allah merahmati alam ini; maka diutuskan-Nya seorang utusan yang dimana AWAN PUTIH AKAN MENAUNGINYA, mengenal dia seorang hamba yang dipilih Allah, dan ia akan menampakkannya kepada seluruh alam”.
“Dan ia akan datang membawa kekuatan yang besar untuk mengalahkan orang yang berbuat derhaka, dan dia akan menghapus penyembahan berhala dari dunia ini”.
“Dan sesungguhnya aku gembira dengan yang demikian, kerana dengan perantaraannya Allah akan dimuliakan orang dan dia menampakkan kebenaranku”.
“Dan dia akan memurkai orang-orang yang berkata bahwa aku (Jesus) lebih besar dan lebih tinggi dari manusia”.
“Dan ia akan datang membawa kebenaran lebih jelas daripada keterangan oleh para Nabi yang lain; dan ia akan membenci orang yang berlaku tidak baik”.

About iskandarikhza

I'm a leader that a dedicated to advancing syaria' basis on freedom and human dignity, to bring forward our beloved country (Malaysia) and societies in nationalist, and liberalism direction. I am not representing elite people! I am fighting for the ordinary people, for the grassroots and for a true democracy. I like Anwar Ibrahim but I am not fighting for him. I am fighting for real democracy and freedom. Im not a Reformacy 1998 generation, but i am a Revolution 2008 generation. This is not a time for reformacy, but this is the time for REVOLUTION!!
This entry was posted in حَرَكَةٌ سِيَاسِيَّةٌ. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s